Never Perfect

Disclaimer


Cukuplah Allah sebagai pengurusku, Sebaik-baik tempat berserah, Sebaik-baik penolong dan pembantu.

Entries About Link Past memories

Tagboard



Music Player

 


Credits

Basecode by: Aina Syaza
Editor: Amel Jasmeen
Owner: Put your name
Others:   
ciri - ciri kejurulatihan dalam sains sukan
Seorang jurulatih bola sepak yang berkesan bukan sahaja perlu mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam segala-galanya mengenai bola sepak. Beliau juga perlu mempunyai ciri-ciri khas yang akan membantu dia menjadi seorang jurulatih yang hebat dan menghasilkan sebuah pasukan bola sepak yang memenangi. Sebuah pasukan bola sepak yang berjaya tidak hanya bergantung kepada keperluan fizikal dan teknikal, tetapi biasanya lebih daripada mereka. Jurulatih bola sepak mesti membangunkan kemahiran untuk menggenapinya.
Berikut adalah 10 ciri-ciri tipikal bahawa setiap jurulatih bola sepak mesti mempunyai.
1. Peranan Role Model
Setiap pasukan bola sepak memerlukan jurulatih yang merupakan satu contoh yang baik. Anda perlu faham bahawa mereka memerlukan seseorang bernilai meniru. Memeriksa diri sendiri jika anda bersedia untuk menjadi model peranan pasukan bola sepak anda. Dimasukkan ke dalam minda bahawa anda akan menjadi hamba-pemimpin mereka dan mereka bergantung kejayaan mereka pada anda. Anda akan mengajar mereka sikap positif untuk memenangi permainan. Ia akan menjadi malu jika anda mengajar sesuatu yang anda sebenarnya tidak terpakai kepada diri sendiri.
2. Rupa terpuji
Sebagai jurulatih bola sepak yang baik, anda tidak harus mengabaikan kepentingan kehadiran. Pastikan anda kelihatan kemas dan rapi. Kebersihan boleh menambah sehingga kelihatan profesional dan ini akan membantu anda mendapat kepercayaan dan rasa hormat pasukan. Ingat bahawa anda akan menjadi model peranan pemain, jurulatih bola sepak mereka.
3. jangan lambat dan tepati masa
Sentiasa awal untuk tiba dalam latihan bola sepak. Dengan cara ini, anda boleh menguruskan latihan set-up sebelum pemain tiba. Ia juga akan membantu anda untuk tidak membuang masa anda dan boleh memberi tumpuan kepada objektif latihan dengan bermula pada masa semasa sesi. Jika anda akan lewat, akan ada peluang besar bahawa pemain bola sepak akan bosan dengan mudah, atau pun menjadi tidak sabar kerana anda tidak profesional.
4. Guru yang baik
Seorang jurulatih bola sepak yang berkesan adalah guru yang baik. Sebahagian daripada tugas anda adalah untuk mengajar mereka segala-galanya mengenai bola sepak terutama asas seperti berlalunya, menggelecek, menembak dan menangani. Anda perlu membuat ia pasti bahawa pasukan bola sepak anda belajar dan meningkatkan kemahiran mereka. Sentiasa ingat untuk memberikan arahan yang jelas dan betul semasa sesi latihan. Anda tidak boleh membimbing pemain bola sepak yang tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai do dan larangan-larangan dalam bola sepak. Dalam pengajaran kemahiran bola sepak, menunjukkan latihan adalah lebih baik daripada arahan lisan.
5. Mesra
Mewujudkan pemain-jurulatih hubungan yang baik dengan pasukan bola sepak anda dengan mesra kepada mereka. Anda mesti memahami personaliti mereka dengan mengetahui gaya hidup peribadi dan kepentingan mereka. Dengan cara ini, anda boleh menganalisis ciri-ciri pelbagai emosi dan mental mereka dan membangunkan strategi yang boleh mendorong mereka lebih sewajarnya. Tetapi perlu diingatkan, anda boleh mendapatkan peribadi tetapi tinggal profesional.
6. Pendengar yang baik
Ia adalah penting untuk sentiasa mencari jalan penglibatan pasukan bola sepak, dan satu cara ini adalah dengan meminta pandangan mereka selepas setiap perlawanan. Sebagai jurulatih bola sepak, anda mesti menjadi pendengar yang baik kerana setiap orang mempunyai idea sendiri yang bernas untuk berkongsi. Sentiasa menggalakkan mereka untuk bersuara dan mengambil apa yang mereka katakan kira. Membuat nota jika perlu, dan termasuk beberapa cadangan dalam pelan sesi bola sepak anda.
7. Komunikasi yang baik
Ia adalah penting bahawa seorang jurulatih bola sepak tahu betapa pentingnya komunikasi. Ini termasuk mengiktiraf prestasi dan pencapaian pemain. Galakkan mereka untuk melakukan yang lebih baik dan memuji mereka untuk permainan yang baik dilakukan. Menjadi sedar dengan menggunakan perkataan anda kerana kata-kata seorang jurulatih yang amat berkuasa dan akan membawa kesan yang besar kepada pasukan itu.

8. Pembangunan
Pembangunan setiap pemain bola sepak adalah penting. Sebagai jurulatih mereka dan model peranan, anda mesti bukan sahaja mengajar mereka kemahiran bola sepak asas, tetapi juga kemahiran sosial seperti disiplin, kesabaran, kesungguhan, dan kerja berpasukan. Sentiasa letakkan sebagai satu matlamat pembangunan pemain pasukan anda.

9. Pasukan Motivasi
Sentiasa membangunkan aktiviti-aktiviti dalam sesi latihan bola sepak yang akan memberi motivasi kepada setiap pemain bola sepak untuk melakukan yang lebih baik setiap perlawanan. Jangan lupa untuk mengingatkan mereka matlamat dan misi mereka mengapa mereka mahu belajar bola sepak dan mewujudkan satu pasukan yang menang. Kata-kata galakan dan cara untuk pembangunan adalah sangat berguna.
10. Berpusatkan matlamat
Apa sahaja boleh berlaku, sentiasa melihat kepada matlamat pasukan bola sepak anda - Mengapa anda bekerja keras, mengapa pemain bola sepak telah ditentukan untuk belajar dan ikut setiap arahan, mengapa ibu bapa mereka terus menyokong pasukan anda. Anda semua melakukan yang terbaik untuk mencapai bahawa matlamat yang sama. Seorang jurulatih bola sepak yang berkesan tahu bagaimana untuk bayangkan bahawa matlamat untuk minda pemain.
Jika anda boleh memiliki 10 ciri jurulatih seperti yang dinyatakan diatas , maka anda akan menjadi jurulatih kegemaran pemain bola sepak . Sentiasa ingat untuk memberikan mereka peluang untuk mencapai potensi penuh mereka. Bola sepak adalah satu permainan menyeronokkan besar di dunia, pastikan anda meletakkannya dalam fikiran mereka.
 
note : saja je buat post ni tiba-tiba teringatkan sains sukan masa belajar kat sekolah dulu so nak refresh balik la mind ni . 
^_^


Older Post | Newer Post